Ropogós, érzéki house: Matthew Dekay

Matthew Dekay alighanem egyike azoknak a DJ- és producer legendáknak, akik hosszú évek óta képesek töretlen népszerűséggel lekövetni az aktuális trendeket, ugyanakkor megmaradni annál a hangzásvilágnál, ami az egekbe emelte őket úgy a világban, mint Magyarországon.

Matthew a gyerekkorában megszerzett klasszikus zenei alapokat először egy holland popcsapat frontembereként kamatoztatta, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve az underground zenék irányába fordult. A váltás olyannyira jól sikerült, hogy a frissen újjáalakult, de akkor még egyben lévő Deep Dish-től Sasháig-ig minden zenésztársa folyamatosan játszotta szerzeményeit.

Dekay viszont csak a kilencvenes évek közepén fogott bele a DJ-zésbe, az évtized vége felé azonban rettentő gyors, de annál nagyobb sikereket ért el az elektronikus zenei közegben, aminek eredménye végül az lett, hogy fejest ugrott az underground világába. A következő öt éven keresztül lassan építgette saját hangzását, míg végül a One Star Recordings ki is adta első megjelenéseit.

Karrierje szülővárosában, Haarlemben a Stalker Club nevű helyen kezdődött, ahol rezidensként játszott maratoni szetteket, folyamatosan csiszolva saját hangzását és lemezlovas technikáját. Ennek köszönhetően hamar az egyik legnépszerűbb DJ-vé vált Hollandiában, rendszeres fellépője lett az olyan fesztiváloknak, mint a Dance Valley, vagy az Extrema fesztiválokon. Ennek köszönhetően pedig már nem csak saját hazájában, de Európa szerte is jól csengő, ismert névvé vált.

Matthew Dekay

Az Extrema Festival szervezőivel való kapcsolatának köszönhetően egyébként az egyik első mix kiadványa a 2003-as fesztivál hivatalos soundtrackje is lett, ami a Time To Think címet viselte. Később pedig már olyan felkéréseket kapott, mint a BBC Radio 1 számára készített Essential Mix válogatása, ami vélhetően minden valamire való DJ egyik eredendő álma.

Ezután a Combine Forces és a Deep Records jóvoltából szintén megjelentetett jó néhány saját szerzeményt, hangzása folyamatos fejlesztése érdekében pedig folyamatosan hagyták el újabb és újabb saját számok a stúdióját.

Az elektronikus zenei szcéna folyamatos kategorizálási kényszere ellenére Matthew Dekay mindig is igyekezett olyan egyedi hangzást kifejleszteni, amit nehéz beskatulyázni. Stílushatárok és megkötések nélküli zenét, olyan hangzást, ami lehetőleg nem hasonlít semmire. Skatulyázták már őt house DJ-nek, korábban trance DJ-nek, de sajátos hangzása folyamatosan rácáfolt ezekre a címkézésekre.

A nemzetközi közönség végül egyértelműen a Passion és a Beautiful Monday című számai által ismerte meg Dekay munkásságát: Danny Howells és Sander Kleinenberg is erőszeretettel játszotta ezeket a zenéket, ami meg is hozta számára a várt elismeréseket. E sikereket néhány válogatáslemezen való szereplés következett, többek között a Reanissance és a Global Underground válogatásokon, majd a Higher Thoughts című szám jött, ami az akkor idők egyik legnagyobb klubhimnuszává avanzsált.

DJ-ként is óriási rajongótábort gyűjtött maga köré: ahová csak betette a lábát (így Magyarországra is), azonnal teltházas bulikat hozott fellépéseivel. Egész Európában szinte egyik pillanatról a másikra lett az egyik legkeresettebb sztár, ahova azóta is visszahívják a legnevesebb klubok – akárcsak a legnagyobb fesztiválok. 2004 végén meghódította Ausztráliát, Ázsiát és Dél-, illetve Közép-Amerikát, végül 2005-ben bevette az Egyesült Államokat is.

Matthew Dekay hazai népszerűségéről pedig aligha kell szót ejteni, hiszen szinte fetisizálva van a hazai közönség körében, lévén számos olyan bulit csinált végig itthon, amik azóta legendaszámba mennek. Nem beszélve azokról az urbán legendákról, amelyek szerint annyira szereti hazánkat, hogy a Budai Várnegyedben van saját lakása, illetve még vagy fél tucat hasonló jellegű történetről.

Egy azonban biztos, Matthew Dekay március 29-én egy all night long bulival lép fel ismét Budapesten, mégpedig a Cinema Hall-ban.

Így aztán, ahogy mondani szokás, a legenda folytatódik, Dekay pedig újra velünk lesz egy teljes éjszakán keresztül.